Rockszerviz

Rockszerviz nagyon zenei blogja

Friss topikok

  • bluesrocker: James Hetfield is jön a budapesti ZZ Top-koncertre: zztop.blog.hu/2009/10/11/brad_pitt_es_james_he... (2009.10.12. 18:36) ZZ TOP - Double Down Live Tour '09
  • rockszerviz: :))))))))))) így értettem!!!!!! nem voltál téma! inkább a kaja, mindenki imádta :) (2009.10.02. 00:12) nna, megvót
  • rockszerviz: Ez tényleg hihetetlen! Többszörösen is. Először azért, mert tényleg sokat vártunk rá, másodszor pe... (2009.09.17. 21:24) Elindul
  • Timcsiii: Én az első sorban voltam középen:))) (2009.06.13. 11:34) Az élet szép - Coldplay koncert Budapesten
  • whoishe: Szívesen megkereslek, ha írsz egy elérhetőséget az info@rocktv.hu címre. Lehet, hogy te ezt most g... (2009.02.23. 19:44) Elhunyt Tunyogi Péter

ROLLS FRAKCIÓ

2009.03.05. 15:33 rockszerviz

Az év magyar könnyűzenei szenzációja: 25 év után újra együtt minden idők legfontosabb és legjobb magyar new wave zenekara a Rolls Frakció. Mivel több Rolls- tribute banda is létezik, fontos hangsúlyozni, hogy az eredeti felállásban lép színpadra a honi popkultúra egyik legradikálisabb formációja. A március 25-i koncert a Diesel Clubban (egykori E-klubban) lesz. Trunkos Andrással a Rolls Frakció vezetőjével, basszusgitárosával beszélgettünk. Trunkos a magyar pop egyik legfontosabb háttérembere, producer, dalszerző, menedzser. 264 dalát tartja nyilván a szerzői jogvédő, ezek egy része Bikini, Omega és Rolls Frakció szerzemény.

Kezdjük az elején! Mi volt az a mozzanat, mely az őszinte kőkemény rock Rolls-ot végül a new wave felé vitte?

1978-ban jöttem haza Párizsból, akkor a Kolinda nevű népzenei formációval zenéltem. 1979 előtt nem volt rock and roll múltam, nem játszottam rockzenét. Itthon, a sötét szobámban el kellett döntenem, hogy mit fogok csinálni. A Kolinda egy része kinn maradt, a régi dolog nem volt tovább folytatható. A szüleim Kiskunhalason laktak, sokat jártam hozzájuk haza, és nagyokat beszélgettünk D.Naggyal, aki gyerekkori barátom volt. Lajos mondta, hogy van egy Rolls nevű zenekaruk, esetleg beszállhatnék. Megnéztem őket, de nem tett rám a zenéjük nagy hatást, Kicsit bálozó, kicsit rock and rollos cucc volt, hát megvontam a vállam. Aztán egyszer csak kilépett a basszusgitáros srác, és megkérdezték, hogy beszállnék-e a csapatba? Nem túl lelkesen, de igent mondtam. Jópofa szórakozásnak tűnt, nem vettem komolyan a dolgot, a színpadon sokszor háttal álltam a közönségnek. Aztán a fiúk azt mondták, hogy ők komolyabban szeretnék csinálni… A Közgázon éppen akkor volt egy fiatal tehetségek fesztiválja, ahol feltűnt később az Edda is…
Mondtam, hogy menjünk le előtte a Fiatal Művészek Klubjába, nézzük meg a Beatricét. 1979 volt, Feróék a csúcson… A Rolls tagjai akkor nem nagyon értették, hogy miről is van szó, riadtan néztek, hogy mi ez az egész, nekik inkább a Piramis-Korál-féle vonal tetszett. Ezzel a félig punk bulival nem tudtak mit kezdeni.

Mégis, hogy találtál rá arra a minden ízében eredeti, három dobossal kiálló, tüskés, punkos new wave-re, mely elődök nélküli volt a közép-európai régióban…

Alapvetően akkor is szövegcentrikus muzsikus voltam. Jó kapcsolatot ápoltam az omegás Molnár Gyurival, aki hozott haza nekem Nyugatról egy-egy izgalmas lemezt. A Rollsban egyszerűek voltak a dallamok, lényegre törők a szövegek, de itt-ott poétikusak is, viszont bonyolult volt a dalok ritmusképlete. Talán ez adta a dolog szokatlanságát. Ez volt az első fázis. Aztán mondtam a fiúknak, hogy fazonálisan is alakítani kéne a dolgon, mert az a rocker image kicsit necces. Előálltam azzal, hogy a srácoknak le kéne vágniuk a hajukat, felhoztam példának a Police-t. Egyszer aztán felhívott Tóth Csaba, hogy óriási botrány van, a barátnők és szülők ki vannak akadva, mert D. Nagyék levágták a hajukat, de be is festették… Közben alakult az új műsor… Üvegház, és a többi….

Egy ideig együtt ment a régi és az új műsor, vagy azonnal lecseréltétek a repertoárt a new wave-esre?

Egy darabig együtt játszottuk, majd szép lassan lecseréltük a régi számokat. A Már megtanultam rég-et tangós verzióba kezdtük nyomni, majd végleg elhagytuk. A Márványfalat folyamatosan játszottuk, mert szerettük az AC/DC-s boogie-s húzását.

A Márványfal 1983-as koncertfelvételen a refrén hosszabb egy sorral (ott sajnos rosszul értem), a lemezen viszont már rövidebb…

Igen, kihúzták az „újra menetel a világ”-sort…

Dalt írtatok a Hanglemezgyárról, és folyton cikiztétek Erdőst. Hogy lehetett végül lemezetek?

Mivel a Lemezgyár nem akart még egy Beatricét, úgy döntött, hogy a Rollsnak végül is lehet lemeze. Én nem akartam belemenni semmilyen kompromisszumba, de a végén már nem érdekelt a zenekar, belefárdtam… Nem akartam aktív, évekig zenélő rocksztár lenni. Ebben elég önző voltam, hisz ott állt mögöttem egy zenekar. Egy rockzenekarban lenni olyan, mint egy házasságban lenni, idő után megunod. Ráadásul a hanglemezgyár sorra dobta ki a lemezre szánt nótáinkat.

Amikor megjelent 1985 elején az 1984 című kiherélt Rolls-lemez, már lényegében nem létezett a zenekar, vagy még néhány hónapig húztátok? Ha elégedetlenek voltatok az anyaggal, végül is „miért hagytátok, hogy így legyen?”

A zenekar még játszogatott, de én már végleg letiltott voltam. Nem basszusgitárost vettünk be, hanem a Gay Tamást másik billentyűsnek – ő hozta a basszus szólamokat. Ekkor már nem volt erő a bandában. A lemez a tűrt kategóriában, 30.000 példányban jelent meg, kiherélve, nem azokkal a dalokkal… Hogy miért hagytam, hogy megjelenjen mégis? Mert a srácoknak fontos volt, ők zenélnek, hangszereket vesznek, meg akarták mutatni, hogy ezt csinálták. Ha csak rajtam múlott volna, nem jelenik meg. A kilencvenes évek végén kihozott 1982-es csepeli koncertlemezünknek sokkal jobb a hangulata… Az visszaadott valamit abból, ami a Rolls volt.

Hogy mehetett át olyan szöveg a Hanglemezgyáron, hogy „kezemet a fejemen, a számon tartom, ezt hallani sem akarom”, meg „minden nagyon jó és nagyon szép”… Az Üvegház és a felkonfok cikizték Erdőst. Akkor miért bocsátott meg nektek?

Az alapgondolatuk az volt, hogy nem akarnak még egy betiltott zenekart. Elmesélek ehhez egy sztorit! Miskolcon játszottunk egy művelődési házban. Aznap délután a Népszabadságnak volt valami rendezvénye, és ott felejtettek néhány Népszabadság feliratú trikót. Letéptem az ujját, és rárajzoltak egy stilizált női nemi szervet. Lenyomtuk a bulit, semmi gond nem volt, majd mennünk kellett Székesfehérvárra Videoton stadionba játszani. Mikor megérkeztünk, a zenekart már várta a rendőrkapitány-helyettes. Mondta, hogy no, abban a trikóban nem fognak felmenni a színpadra… Mondtam, hogy jó, de ezt magyarázza el a tömegnek… Abban maradtunk, hogy egy dzsekit ráveszek… Aztán persze ledobtam a bőrdzsekit, de persze, nem akarok most hősködni, egy futballstadionban látott ebből valamit a közönség? Lófaszt látott. De feljelentettek az Országos Rendezői Irodánál. Szabályos tárgyalás, és jegyzőkönyvvezetés… Állítólag mi nemcsak a fiatalokra voltunk rossz hatással, hanem a zenészeket is lázítottuk…Ebből a tárgyalásból vitasorozat kezdődött az Élet és Irodalomban. És akkor behívattak a Köztársaság térre, az Agitációs és Propaganda Osztályra. Odaadtak egy kvázi feljelentést, amit az Erdős és Bors Jenő írt. Abban az időben már a párt sem volt egységes, voltak a pragmatisták és a dogmatisták, és ebben a hatalmi viszonyban lehetett lavírozni. Erdős elkövette azt a hibát, hogy ezt a feljelentését megjelentette egy újvidéki lapban. Ebben idézett egy ETA-számot, melyben Ceausescut kutyához hasonlítja a szövegíró. Ezt kiszúrta a jugoszláv román követség, és átszóltak, hogy milyen a ti országotok, ahol Cau elvtársat lekutyázhatják. Berángatták Erdőst, majd kirúgták a Hungarotonból, és kitették afféle pro menedzsernek - ő gardírozta tovább a Neotont. 1983-ban megalakult a Magyar Könnyűzenészek Országos Szakszervezete Kövess Tamás vezetésével. Megkerestek, hogy egy bulijukra vállaljunk fellépést, mert nekik kell a bevétel… Gyerekek, le vagyok tiltva – mondtam… (Letiltás: kiraktam a fogast azon a dzsekim, és a függöny mögött játszottam… Ezek után kaptam egy újabb papírt, hogy az összes helyről is kitiltottak.) A Köves azt mondta, hogy elintézi, hogy mérsékeljék a büntetésemet, ha elvállaljuk a bulit. Ez volt az a bizonyos szoborkerti buli, amit aztán felvett a tévé. East, Mini, Skorpió, Hobo…. Szépen le is adta őket a tévé az Egymillió Fontos Hangjegy című műsorban…Rolls jutott október 23-ára… Abból aztán olyan elsöprő botrány lett, hogy erre a mai napig mindenki emlékszik. Lement szombaton a műsor, már hétfőn berendeltek… A tévé elnökét, Nagy Richardot is kirúgták és maga a műsor is megszűnt. A következő héten Csepelen játszottuk. Annyian voltak a bulin, hogy a zenekar nem tudott felmenni a színpadra, a bejáratig nem tudtunk eljutni… Szóval, egy ilyen népszerű zenekarnak taktikai hiba lett volna nem kiadni a lemezét. A stúdióban sorra adtuk le a nótákat, Bors Jenőék nemet mondtak a legjobb dalokra, akkor ott helyben írtam helyettük mást – részben azok kerültek fel a lemezre.

Az Átlátnak rajtam című dallal, melyben elhangzanak a „megadtam magam a mának” és a „nincs itt az idő, vagy már elmúlt”-sorok, te végül is elbúcsúztál a zenekartól és a közönségtől?

Igen, mert úgy gondoltam Dévényi Ádámmal, hogy ezt így tovább már nem lehet csinálni.

Meglepő, hogy annyi, de annyi beszólás, rendszerkritika hangzott el a koncerteken, és mégis hagytak benneteket élni… Csak téged tiltottak le, de a függöny mögül játszottál…

Valóban, ez a rendszer akkor már nem volt olyan kemény. Engem nem vert meg rendőr, pedig a Kraft Tamással hangosan kommunistáztunk az Éva presszóban. Ezért az ötvenes években börtönt kaptunk volna. A Zsaru magazin főszerkesztő helyettese egy volt titkosszolgálati rendőrtiszt a rendszerválás után valamikor azt mondta nekem: „András, ha mi nagyon akarunk, kicsinálunk benneteket”. De valamiért mégsem csináltak ki.

Meglepődtetek azon, hogy úgymond mögétek állt 1982-ben az Ifjúsági Magazin? Poszteren is voltatok… Más lapok is szimpatizáltak veletek, vagy legalább is megtűrtek titeket.

Ne felejtsük el, hogy az újságírók, tanárok, más értelmiségiek nem voltak hülyék, ideológia ide, vagy oda, azért az ország egy része látta, hogy milyen abszurd dolgok folynak itt. Egy csomó felfoghatatlan butaság mételyezte az emberek életét. Most már felfoghatatlan, hogy nem lehetett külföldre menni. Miért? Ez akkor sem tűnt természetesnek. Kész csoda, hogy 1989-ig kihúzta a Kádár-rendszer.

Hogy került D. Nagy a Bikinibe?

Nagy Feróval mindig is jó kapcsolatban voltam, évekig együtt lógtunk. Aztán egyszer mondta, hogy elege van már a Bikiniből, ő talán emlékszik, hogy miért, én már nem… Abban az időben a Lojzi megkeresett, végül is nagyon korrekten, hogy mit szólnék ahhoz, ha a D. Nagy átmenne a Bikinibe… Akkor már szétesőben volt a Rolls, végül is nem volt ellene kifogásom. Csala Mari (később Geszti Akció Reklámügynökségének egyik kulcsfigurája) a Hanglemezgyárból azt mondta, hogy lehet továbbra is lemeze a Bikininek, ha Feró és én megírjuk a szövegeket Németh Lojzi zenéjére. Meghökkentem, és egy akkor óriási összegnek számító ajánlatot mondtam nekik. Nagy meglepetésemre elfogadták… Abban az időben sokat jártunk Feróval úgymond „élménybeszámolókra” – ezeken annyian voltak, mint egy-egy koncerten… és az autóban, a vidéki művházak felé tartva pár este alatt megírtuk a szövegeket.

Mit gondolsz, mi az oka annak, hogy D. Nagy szólólemeze, a D. Nagy és a Frakció és az „R” Frakció projektek is bedőltek?

Ezek a lemezek a levegőben lógtak, pedig minden egyes lemeznek valamiféle ügyhöz kell tartoznia. A Bikini egy ügy volt, a szólólemezek nem ügyek. A közönség a Bikinihez ragaszkodik, vagy a Rolls Frakcióhoz, de nem egy szólólemezhez, vagy egy projekthez.

25 éve nem lépett fel a zenekar. Miért kellett ennyit várni?

Nem kellett. Soha nem akartam már „frakciózni”. Ez nem egy emlékkoncert, nem arról van szó, hogy összejönnek nosztalgiázni azok a szakik, akik a Csepel Művekben együtt tették Lenin kezébe a zsíros kenyeret. Viszont ma már annyira vicces és abszurd minden, ami ebben az országban történik… a koncert címének is azt szerettem volna adni, hogy nem változott semmi.

Voltak punk-zenekarok (pl. ETA), akik külföldre is eljutottak, a Bikini első lemezét ki akarta adni Jello Biafra… Nektek miért nem sikerült a külföld?

Minket ez nem érdekelt, csak nyomni akartuk az igét Zalaszentgróttól Békéscsabáig. Szerettem a bulikat, beértem ezzel, élveztem csinálni, nem gondoltam akkor ezt tovább.

Bár a nyolcvanas évek elején a Rolls Frakció sokkal népszerűbb volt az Európa Kiadó-Kontroll-URH-féle underground zenekaroknál, valahogy úgy alakult, hogy mintha nem lenne része a kánonnak… Miközben vidéken is komoly bázisa volt a csapatnak…

A Rolls a rockezenészeknek túlságosan is alternatív volt, az alternatív zenészeknek meg nagyon rockzene. Ez talán használható válasz lesz a kérdésre.

Mi a véleményed a Bikini-féle átiratokról? Ártott-e ez a Rolls Frakció későbbi megítélésének?

A Bikinivel általában semmi probléma nincs. Az első két D.Nagy-féle Bikinivel sem volt – azt a két lemezt még együtt írtuk Feróval és a Bikinivel. Emlékszem, amikor összeraktuk a Mondd el című lemezt, szólt a Wilpert, hogy valami még hiányzik róla. Akkor rátettük az Adj helyet magad mellett-et… Aztán amikor már Amerikában éltem Németh Alajos felhívott, hogy feldolgozná a Bikini az Átmeneti Kabát zenekaromnak a Közeli helyeken című számát…Lojzi nagyon korrekten, nagyon jól állt ezekhez a dalokhoz. A Bikini egy tisztességes popzenekar, a saját játékszabályaival. Szóval, nekem igazán sosem volt bajom az átiratokkal, hisz más térben kellett működniük a daloknak. A Rolls, ha úgy vesszük a Bikininek köszönhetően is tovább élt…

A Rolls-életmű legalább 3-4 lemeznyi anyagot tartalmaz. Nem akarjátok ezeket az archív felvételeket végre kiadni?

Nézzük meg, hogy mi van ebben a március 25-i koncertben, utána beszélhetünk erről is!

Szólj hozzá!

Címkék: andrás frakció rolls trunkos

A bejegyzés trackback címe:

https://rockszerviz.blog.hu/api/trackback/id/tr99983366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása